Tuesday, December 2, 2008

den jævla naboen

Noen dager syns jeg at jeg er ganske heldig med naboene i nabolaget, sånn jevnt over (slik som f.eks på søndag da de tente julegran i bakgården med servering av pepperkaker og gløgg og et nissekorps som spilte julesanger, tenk!) - andre dager ikke. I dag er en sånn dag hvor man kan si ikke. Var ute og lekte i bakgården med Jonas da en rabiat (forøvrig godt voksen) dame åpner vinduet sitt i 5 etg. i oppgangen ved siden av og gir seg til å skrike og brøle og hytte med neven. Ikke til meg såklart - men det var vanskelig å skjønne hvem hun skjelte ut først, var ingen andre å se ute i bakgården. Det var DEN brølingen og ikke så rent lite bannskap, det var snakk om en Arne med nisselue opptil flere ganger. Plutselig dukker en litt eldre fyr opp i bakgården og roper "Hva har jeg gjort?!" og forsøker da å diskutere med dette ville kvinnemennesket. Jeg antok det var Arne. Han fikk beskjed om å passe seg fordi han lå jævlig dårlig an i løypa, han skulle anmeldes til pol'ti, og han var en IDIOT IDIOT IDIOT og det var ikke måte på. Jeg fikk liksom inntrykk av at forholdet dem i mellom var at de kun var naboer, så derfor ganske sært. Etter ca. 10 min med skriking og brøling smelte hun igjen vinduet. Mannen gikk tilbake til sin blokk antar jeg mens han mumlet høyt om "makan til kjerring". Sjarmerende.

Nå sitter jeg her ved vinduet og leser/skriver notater om kunstens filosofi. Hører så brøling igjen, men denne gangen fra en mann som antageligvis har leilighet i borettslaget vendt ut mot Finnmarksgaten, slik det høres ut som. Etter en liten stund observerer jeg at en eller annen idiot driver og blinker med lommelykt eller laserlys fra en leilighet på andre siden av gaten. Jeg kan bare spekulere i om det er dette som har ertet på seg brølapen fra min side av gata? Iallfall - skjønner ikke hva denne blinkingen skal være godt for ? Og h*n har beveget seg fra vindu til vindu, så helt klart at det er en eller annen person som holder på med dette med vilje, og har det stappmørkt i leiligheten sin mens tv-en står på. Jeg blir litt sur av tanken på at det står en idiot der borte i mørket og glaner bort på "blokka vår" - selv om det antageligvis ikke er meg h*n glaner på. Får likevel litt lyst til å trekke ned persiennene.. Makan.

Fordelen er jo at man heldigvis ikke kjenner noen av dem og er ikke tvunget til å opprettholde noe godt naboforhold i etterkant av sånne episoder, jeg må ikke hilse på disse folka eller la dem dille med Jonas i bakgården for å si det sånn. Hadde vært kjipern om man liksom var på hilsern og pratern med alle naboene og så måtte man med jevne mellomrom være vitne til denne typen utagering og idioti. Spørsmålet blir bare hvor gammel Jonas skal være før han får leke alene i bakgården? 18? ;P

No comments: