Saturday, December 6, 2008

Hvordan ikke lage brente mandler

Det er søren meg bra jeg begynner å øve meg i juleforberedelser mens jeg har så små barn (en er til og med fortsatt i magen!) at de ikke bryr seg om at det meste går til h..... Kanskje, men bare kanskje, får jeg dreisen på det innen de er store nok til å forstå at mamma har egentlig ikke peiling..

Brente mandler skulle i følge oppskriftene jeg leste være den enkleste sak av verden. Jeg tvilte ikke, og tenkte at dette skulle jeg få til, og dette skulle bli godt. Dette var i går. Jeg satte i gang med friskt mot, trodde helt til mot slutten av prossessen at jeg hadde fått det til, men neida. Det de dustete oppskriftene ikke hadde opplyst om er at det kan være en fordel å riste mandlene først! Det gjorde jeg dermed altså ikke, og resultatet ble at de brente mandlene forsåvidt hadde en god smak men var jo seige og tunge å tygge! Slik skal ikke brente mandler være.

Trodde jeg hadde lært av mine feil i dag, og ristet de i ovnen på hva jeg trodde var 200 grader i underkant av 10 minutter. De ble kanskje litt for mye ristet. Saken er at Jonas har tulla bort knotten som viser grader inni ovnen, så jeg må bruke en av knottene som egentlig tilhører stekeplatene og "tippe" sånn ca. hvor 200 grader er. Så det kan ha skjedd en feil allerede her.

Jeg gjorde som det sto i oppskriften og rørte som en helt i den glovarme sukker/mandel-blandingen. Det var litt vanskelig å vite når man skulle gi seg, og jeg vet ikke om jeg ga meg litt for sent? Uansett - mandlene så skitbra ut, og de var crispy slik de skulle være. Men desverre en umiskjennelig svidd smak som var så påtrengende at det på en måte ødela... veldig.

Så nå sitter jeg her med en haug brente mandler. eller rettere sagt to hauger ; den ene er seig og den andre smaker brent. Jeg har innerst inne en urokkelig tro på at om jeg gir det et 3. forsøk i morgen så vil jeg endelig lykkes. Jeg hadde planer om å gi bort til familie og venner til jul da - men hvis jeg skal fortsette på denne måten blir det jo så dyrt at det ikke blir andre gaver fra meg ;) Jeg må finne ut hvor de har mandler i løsvekt.. Trodde det var Kiwi, men fant ikkeno der.

Egentlig er dette et ganske ufullstendig og meningsløst innlegg. Jeg er ikke bombesikker på hva som gikk galt denne siste gangen, så noen nyttige tips tør jeg ikke prøve meg på enda. Jeg skal si fra når jeg har fått dreisen på det. God helg.

No comments: