Tuesday, November 18, 2008

Svar på mitt litterære meme

1. Tror du at du kunne skrevet en bok? Har du lyst? Hva slags bok ville det vært?

Jeg føler at jeg skriver en bok oppe i hodet mitt hele tiden, det er som om hjernen min skulle ønske jeg var en forfatter. Men det er jeg nok ikke, skriver sjelden noe og har liten tålmodighet. Hadde jeg vært strandet på en øde øy så kanskje?


2. Nevn minst en forfatter du beundrer, og hvorfor


Det er jo lett å si at jeg beundrer John Irving, ikke fordi jeg vet så mye om mannen men fordi jeg er glad i bøkene hans. Jeg vet at han har dysleksi, og jeg tror han arbeider veldig strukturert, jevnt og grundig med mursteinene sine. Og hvordan han lar deg bli kjent med mennesker, på en slik måte at det blir trist åta farvel med dem og nesten umulig å akseptere at de ikke er ordentlige mennesker som Irving kjenner.


3. Hva er den siste boken du leste og hva er den neste boken du planlegger å lese?


Jeg ble nylig ferdig med Kompani Orheim av Tore Renberg, og er egentlig i gang med Sverdet og Korset av Ken Follet, men den viker for tiden plass for Art Theory - A very short introduction, som er den eneste delen av pensum som funker som sengelektyre. (Alle de andre pensumbøkene funker om jeg vil sovne på et blunk da!)


4. Boken som:


a) anbefales på det sterkeste: Jeg syns det er vanskelig å velge en, men hvis jeg skal velge blant noe av det jeg har lest nylig så vil jeg anbefale Boktyven, husker ikke forfatteren i farten?


b) fikk deg til å gråte: Skal kanskje lite til om dagen, I'm blaming the hormones, men jeg tror jeg gråt litt av overnevnte Boktyven


c) fikk deg til å le: Jeg har ledd av mange av John Irvings bøker, jeg lo nok sist da jeg leste Kompani Orheim av Tore Renberg, selv om den også var en trist bok på mange måter. anbefaler den også jeg! Om man syns det kan være ok med en litt "skravlete" oppvekstroman fra Stavanger.


) gjorde deg flau eller uvel: Tror jeg til tider ble litt uvel av Lars Ramslies Fatso


) er oppskrytt etter din mening: Milleniums-triologien til Stieg Larsson må være litt oppskrytt, siden jeg aldri gadd lese bok nr 3. Syns Paulo Coehlo skriver kjipe bøker, skjønner ikke hva det er med all fansen hans.


f) du aldri har klart å fullføre: Har ikke fått fullført Jan Kjærstads triologi, kom vel halvveis i Erobreren, og må nå eventuelt starte helt på nytt igjen. Vi får se når det blir du..


5. Har du orden i bokhylla? : Har ikke såå fryktelig mye bøker, men prøvde meg på en fargesortering. Her blir bøkene uansett flittig brukt og sjelden satt tilbake på samme plass.


6. Hvilke språk leser du på? Helst bokmål. Engelsk går også an.


7. Hvor kjøper du bøker? I tilbuds- eller pockethylla i bokhandleren


8. Hva ville tittelen vært på boken om ditt liv? Jeg vet ikke, har ikke levd så lenge enda.

No comments: