Thursday, December 11, 2008

Eksamensfrustrasjon del 3

Ikke så gøy med en sønn som begynner å kaste opp og fortsetter å kaste opp hele natten - dvs natt til i dag, når man har eksamen i morra. Dermed måtte han være hjemme fra barnehagen i dag også.. Han har vært ekstremt mye syk de siste tre ukene, antageligvis bare fordi jeg har eksamen : S Han var jo syk de dagene jeg hadde hjemmeeksamen også, men det gikk likevel. Dette derimot... Håper bare han ikke begynner å kaste opp i natt igjen, det er så stress moment. Jeg skal møte opp i morgen, men det er faktisk ikke sikkert jeg får bestått. Jeg kan ingenting egentlig, dvs : jeg kan mye men faget og eksamen spør bare etter de store linjene og alt er så fryktelig filosofisk i selve oppgaveformuleringene, så jeg kommer nok ikke til å greie det.

Sitter her nå og forsøker å få med meg de siste jeg ikke har rukket å lese : Beardsley - og etterpå blir det Aristoteles og Platon. De to sistnevnte burde jeg vel ha begynt med - men siden de var i et annet pensum så har jeg liksom spart dem til slutt - men var ikke meningen at jeg skulle vente så lenge da :( Men som sagt vært veldig mye sykdom her denne måneden - så ingenting gikk etter planen. Jeg som alltid har hatt en så frisk sønn..

Disse kunstfilosofene irriterer meg også. Ikke alle da. Men de som har laget dette faget har bestemt at filosofene skal få snakke for seg selv, og det syns ikke jeg alltid er like lurt da. Det å ha utviklet en kunstteori er nemlig ikke alltid synonymt med å være flink til å forklare den.. Og da handler det ikke bare om å ikke kunne forklare teorien så "klart" - men rett og slett om å ha skrevet en utrolig tung/kjedelig/uengasjerende tekst. Sånn som Kant. Forstår jo at han har bidratt stort innenfor estetikken som filosofi - men han burde vært "oversatt"..

Andre derimot skriver både vakkert, klart og interessant. I forbifarten kommer jeg på Nietzsche og Barthes - som det ikke koster meg noen ting å lese tekstene til, selv bare for moro skyld. Mens Kant - til tross for hans udiskutable viktighet, nyttighet og relevans - er bare helt ... jeg orker ikke se på det en gang til rett og slett. Han forblir delvis ulest her i gården.

No comments: