Wednesday, February 18, 2009

Hijab i politiet..

Selv om man nesten aldri blogger lenger er det kjekt å ha et sted å gjøre av meningene sine.. Syns det er så mange rare reaksjoner på forslaget om hijab som en del av politiuniform. Reaksjoner som tyder på at vi ikke er så tolerante som vi liker å tro. Jeg mener at de som ser på hijaben som noe fremmed og kvinneundertrykkende kanskje er de som burde jobbe litt med holdningene sine. Vi har et flerkulturelt samfunn - men da kan vi jo ikke avvise hijaben med at den ikke hører hjemme her? Kvinner som eventuelt ville brukt hijab i politiet ville jo vært norske kvinner, norske statsborgere - gjerne til og med født her. Så hvorfor skal vi tvinge de til å føle seg som utlendinger som "kommer her og krever" om de fremmer et ønske om å bruke hijab? Det er greit nok å avvise dette ønsket på bakgrunn av en vurdering - men syns ikke det er greit å avvise hele greia umiddelbart pga at "hijab er kvinneundertrykkende" og "dette hører ikke hjemme i Norge". Jeg for min del har ikke lyst til at innvandrere og ikke minst 2. generasjons innvandrere skal gå rundt her og føle seg som fremmede utlendinger, og jeg tror ikke det norske samfunnet vinner på det heller. Jeg tror ikke de muslimske kvinnene som går inn i politiet er så undertrykket at det gjør noe - og det avgjøres i hvertfall ikke av hvorvidt de ønsker å ha et tøystykke på hodet eller ikke. Det er da vel ikke vår (nordmenns) tilbøyelighet til å vise hud og hår som gjør oss så frigjort? Jeg syns vi bør la muslimske jenter få vise at også deres kultur er i utvikling og at de er selvstendige og frigjort - og at de må få lov å ta med seg hijaben sin i den utviklingen om de ønsker det. Jeg sier ikke dermed JA til hijab i politiet, syns det er en vurdering politiet bør ta på grunnlag av hvordan dette vil fungere i deres arbeidshverdag, ikke ut i fra hva jeg eller Karita Bekkemellem personlig måtte mene om hijaben som hodeplagg.

Og som et PS om hijab ; Ja - jeg har disse meningene fordi jeg personlig vet om og kjenner til jenter og damer med hijab som på ingen måte er undertrykket. Det finnes helt sikkert de som er undertrykket også, men etter min mening som er det ikke hijaben som står i sentrum for den undertrykkingen stort sett da. Mine barn har en farmor og tante som bruker hijab - og de har ingen mann til å undertrykke seg, de er begge alenemødre og styrer og steller som de vil, både når det gjelder påkledning og ellers.

No comments: